Saturday, November 14, 2009
TUGASAN 5 : Mengapa Guru (Pelatih/Novis/Berpengalaman) Perlu Melakukan Kajian Tindakan
Posted by LIYANA BINTI MOHAMMAD ZAKARIA ( P52068 ) at 10:31 AM- Guru sentiasa membuat kajian tentang kekuatan dan kelemahan P&P yang diamalkan.
- Guru akan dapat meningkatkan kemahiran dalam penguasaan penyampaian dan P&P yang berkualiti.
- Guru mendapat pendedahan dan kemahiran dalam aspek amalan terbaik P&P.
- Guru memperoleh kemahiran yang mantap dan memiliki kesedaran untuk melaksanakan P&P yang berorientasikan kreativiti
- Meningkatkan kemahiran guru dalam pencarian maklumat bagi melengkapkan kajian.
- Guru bukan sahaja boleh mengajar semata – mata namun boleh membuat kajian tindakan.
- Mengembangkan lagi profesion perguruan bagi individu tersebut
- Menjadikan guru seorang yang kreatif dalam mencari pendekatan yang sesuai untuk pengajarannya
- Menemukan kaedah atau pengajaran yang berkesan untuk menghasilkan kejayaan kepada pelajar.
- Dapat memberitahu 1 amalan dengan mengembangkan idea baru
NORAINI ISNIN & NORLIAH GHANI
- Dapat mengetahui sejauhmana pendekatan yang diambil sebelum kajian dijalankan adalah berkesan bagi oara pelajar.
- Dapat mengetahui teknik atau kaedah yang terbaik bagi diaplikasikan semasa proses P&P di dalam kelas.
- Dapat merancang huraian mata pelajaran dengan lebih berkesan
Meningkatkan penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang lebih aktif dan efektif - Supaya dapat menguasai konsep dan ketrampilan dalam maatpelajaran pengkhususan.
- Dapat memahami skop, struktur dan keseimbangan kurikulum keseluruhannya.
- Guru novis boleh menentukan sasaran yang jelas tentang pembelajaran murid.
- Guru novis boleh mewujud dan mengekalkan suasana kerja yang berfaedah dan bermatlamat.
- Guru novis boleh menentukan sasaran yang jelas tentang pembelajaran murid.
- Supaya proses P&P sentiasa diperbaharui dimana jika digunakan teknik atau kaedah yang sama bagi tempoh yang lama dalam P&P boleh menghilangkan minat pelajar.
- Guru sentiasa mengkaji kelemahan-kelemaahan dalan proses P&P dan memperbaikinya.
- Membentuk budaya penyelidikan sebagai asas dalam membuat sebarang perancangan untuk tindakan
- Dapat menyediakan pensyarah sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baru, sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum.
0 Comments:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)