Monday, November 2, 2009

TUGASAN 2 : ULASAN JURNAL

TAJUK

SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ COLLABORATION DURING DYADIC DEBATES FACE TO FACE AND THROUGH COMPUTER CHAT

OLEH
MIIKA J. MARTTUNEN & LEENA I. LAURINEN


ABSTRAK


Kini, komunikasi dalam persekitaran pembelajaran konstruktivisme adalah perlu. Ini termasuk secara virtual atau seperti di dalam kelas. Ia juga memerlukan kemahiran untuk berfikir secara berhujah dan berfikiran kritis serta kemampuan untuk menggunakan bahasa secara kolaboratif. Kajian ini menunjukkan kualiti kolaborasi pelajar sekolah menengah dalam berbahas secara bersemuka atau menggunakan komputer ( chatting ). Pada mulanya, tindakan ( perbahasan ) yang dilakukan akan diklasifikasikan kepada tugasan atau bukan tugasan.

1. Contoh masalah yang telah dilakukan oleh penyelidik
Masalah tentang manusia yang tidak mahu menerima idea orang lain serta tidak memberi perhatian
terhadap idea orang lain.

2. Apa masalah yang di jadikan kajian?
Belajar melalui interaksi bukan sahaja memerlukan seseorang itu boleh sama- sama terlibat dengan perbincangan dengan orang lain tetapi ia juga mengambil pandangan mereka untuk pertimbangan. Namun begitu, ramai orang yang lebih gemar untuk mengembangkan idea mereka dan berbahas semasa perbincangan dari pada benar – benar mendengar apa yang orang lain katakan. Satu pihak tidak mahu belajar dari pihak yang lain.

3. Apakah sample kajian dan di mana setting kajian ?
Sample kajian adalah Pelajar sebuah sekolah menengah di Finland. Seramai 27 orang pelajar di gunakan dalam kajian ini ( 9 lelaki dan 18 perempuan ). Mereka berumur antara 16 – 18 tahun

4. Bagaimana pengkaji melakukan kajian tindakan ( prosedur ) ?
Pengkaji mengabungkan dua subjek untuk melengakapkan kajian ini. Perbahasan pelajar diadakan selama dua hari pada waktu subjek terbabit. 24 orang pelajar hadir pada kedua – dua hari ini.
Pada 6 minggu pertama, pelajar di didedahkan tentang tujuan dan konsep utama penghujahan dan mereka mempraktikkan komunikasi ini dengan cara perbincangan tidak formal, sesi drama, perbincangan kumpulan dan debat tentang isu etika. 6 minggu seterusnya, pelajar menggabungkan perbahasan dengan menggunakan kedua – dua jenis ‘ dyadic ‘ iaitu bersemuka dan menggunakan Komputer chat

5. Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisa data kajian?
Bagi mengumpul data, pelajar akan mengisi borang maklumbalas yang mana mereka menilai topik perbincangan. Pelajar juga menulis ‘ diari pelajaran’ yang mana mereka akan membuat refleksi berdasarkan pengalaman mereka. Perbincangan bersemuka direkodkan dan perbincangan menggunakan komputer telah di simpan di dalam komputer.

Manakala, untuk menganalisisnaya pula, pertama sekali pengkaji mencetak ke semua data mengenai perbincangan tersebut. Kemudian, langkah pertama, pengkaji menganalisis data berdasarkan 2 perkara iaitu berdasarkan tugasan ( on – task ) iaitu ada kaitan dengan topik seperti pendapat dan bukan berdasarkan tugasan ( off – task ) iaitu jenaka. Kedua, kesemua perkara berdasarkan tugasan sama ada perbincangan bersemuka dan Komputer ‘ chat’. ia kemudian akan dibahagikan kepada 6 kategori kaboloratif dan 2 bukan kaboloratif.



TAJUK
FOREST SCHOOL AND ITS IMPACTS ON YOUNG CHILDREN : CASE STUDY IN BRITAIN
OLEH
LIZ O' BRIEN & RICHARD MURRAY


ABSTRAK
Memandangkan sekolah di dalam hutan ( Forest School ) telah tersebar di seluruh Britan dan Wales maka kefahaman tentang sekolah itu perlu diwujudkan bagi mendapatkan kesan dari sekolah ini. Kajian ini di buat dalam 2 peringkat iaitu di Wales dan Britain dari tahun 2002 - 2005. penilaian dilakukan melalui kerjasama Pengkaji hutan dan Yayasan Ekonomi Baru. Methodologi di bangunkan untuk mengetahui kesan sekolah hutan ke atas kanak - kanak. ia dilakukan terhadap 24 kanak - kanak dalam 3 kes dan dilakukan selama 8 bulan. Kajian ini menunjukkan bahawa kanak - kanak akan mendapat faedah dalam pelbagai benda. 6 impak positif yang diambil dari data adalah keyakinan, kemahiran sosial, bahasa dan komunikasi, motivasi dan konsentrasi, kemahiran fizikal, pengetahuan dan kefahaman. Hubungan dengan alam semulajadi menjadi terhad kepada kanak - kanak dan remaja dalam masyarakat kotemporari kerana mereka terlalu bimbang dengan keselamatan kegiatan luar dan isu berkaitan risiko.

1. Contoh masalah yang telah dilakukan oleh penyelidik
Kanak – kanak tidak tahu tentang keadaan diluar rumah kerana Ibubapa tidak membenarkan anak – anak berada diluar rumah kerana terlalu bimbangkan mereka.

2. Apa masalah yang di jadikan kajian?

Perhubungan dengan alam semulajadi terhad kerana ibubapa terlalu mengambil berat tentang keselamatandi luar rumah serta isu risiko dan liabiliti. Kurang bagi pendedahan kepada kanak – kanak untuk meneroka alam.

3. Apakah sampel kajian dan di mana setting kajian dilakukan
Sampel kajian adalah 24 orang pelajar di 3 kawasan yang dikaji. Ia dilakukan selama 8 bulan.

4. Bagaimana pengkaji melakukan kajian tindakan.?
Kajian ini menggunakan kajian tindakan penglibatan ( participatory action research ) yang membolehkan stakeholder ( guru dan wakil forest education initiative ) membuat 3 langkah pendekatan untuk menilai impak positif Forest school ke atas pelajar.


5. Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisa data kajian?
Pengkaji mengumpul data melalui pemerhatian, mereka akan secara rawak memilih kanak – kanak tersebut untuk mendaptakan data. Namun begitu, kebenaran diperolehi dahulu. Dalam masa yang sama, guru kanak – kanak tersebut menyediakan borang untuk merekod perkembangan kanak – kanak agar mencapai perkembangan yang telah diusulkan.

Dalam menganalisis data, pengkaji menganilis data dengan mebahagikan kepada 8 kategori iaitu keyakinan, kemahiran sosial, bahasa dan komunikasi, motvasi dan fokus, kemahiran fizikal, pengetahuan dan kefahaman, pandangan baru dan kesan riak.
TAJUK
USING OPURTUNITIES TO RESPOND IN A GENERAL EDUCATION CLASSROOM : A CASE STUDY
OLEH
TODD HAYDON
G. RICHMOND MANCIL
CHRISTOPHER VAN LOAN


1.Contoh masalah yang telah dilakukan oleh penyelidik
Menggunakan peluang yang ada bagi memberi respon semasa di dalam kelas.

2. Apa masalah yang di jadikan kajian?
Jika guru memberi peluang kepada pelajar untuk memberi respon. Maka pelajar akan mahu terlibat kerana guru memberikan peluang kepada mereka untuk terlibat sama dalam aktiviti kelas.

3. Apakah sampel kajian dan di mana setting kajian dilakukan?
Sampel adalah seramai 19 orang namun pengkaji memfokuskan seorang pelajar bernam Bree, dia adalah seorang pelajar yang mempunyai pelbagai masalah kelakuan. Ia di buat di dalam kelas semasa subjek sains.

4.Bagaimana pengkaji melakukan kajian tindakan.?
Bilik darjah di letakkan 5 meja, dan setiap meja di letakkan 4 orang pelajar, dan kemudian diletakkan papan hitam di hadapan kelas. Meja bulat digunakan guru untuk melihat pelajar membuat kerja mereka sendiri.

5. Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisa data kajian?
Data dikumpul menggunakan pemerhatian. Ia dilakukan dalam 13 sesi. Ia kemudian direkodkan dengan cara graf. Di mana, dapat dilihat setiap sesi terdapat respon yang berbeza.

0 Comments:

Post a Comment